Στοιχεία σοκ: Οι Ελληνες έκοψαν γάλα, ψωμί μέχρι και τις πάνες των μωρών
Αδειάζει το καλάθι της νοικοκυράς μήνα με το μήνα επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις στελεχών του οργανωμένου λιανεμπορίου, που εκτιμούν ότι το 2017 θα κλείσει με απώλειες της τάξεως...
του 2,3% σε σχέση με το 2016. Σε αρνητικό έδαφος αναμένεται να κινηθούν τα σούπερ μάρκετ και το 2018 με πτώση κατά 1,5%. Ωστόσο, παρά την καθοδική πορεία που ακολουθεί η κατανάλωση, η επαναλειτουργία των καταστημάτων της πρώην Μαρινόπουλος από τον Σκλαβενίτη φαίνεται να επιβραδύνει το ρυθμό της μείωσης.
Ετσι, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Nielsen, η κάμψη της κατανάλωσης στο α’ εξάμηνο του έτους περιορίστηκε στο 1,1% έναντι 3,9% στο α’ πεντάμηνο του 2017, ποσοστό όμως που μεταφράζεται σε απώλειες ύψους 56 εκατ. ευρώ για την αγορά των σούπερ μάρκετ. Μεγαλύτερη είναι η μείωση (-2,2%) στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά (τρόφιμα, ποτά, είδη προσωπικής και οικιακής φροντίδας κ.λπ.), γεγονός που αποδίδεται στη συρρίκνωση των όγκων και της κατανάλωσης, ενώ την ίδια στιγμή η μέση τιμή ανά τεμάχιο παρουσιάζει αποπληθωριστικές τάσεις της τάξεως του -0,5%. Αλλωστε, όπως είχε δηλώσει στις αρχές του καλοκαιριού ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου METRO, στον οποίο ανήκουν τα σούπερ μάρκετ My market και τα cash&carry METRO, το «καλάθι» της νοικοκυράς έχει περιοριστεί στα 250 ευρώ το μήνα έναντι 380 ευρώ που ήταν προ κρίσης.
Ακτινογραφία
Εντύπωση στην αγορά προκαλεί η πτωτική τάση που ακολουθεί η κατηγορία του γάλακτος τους τελευταίους μήνες αναδεικνύοντας την οικονομική ασφυξία των νοικοκυριών, καθώς κόβουν ένα από τα σημαντικότερα είδη διατροφής. Συγκεκριμένα, το διάστημα 1η Ιανουαρίου 2017 έως 15 Ιουλίου 2017 η εν λόγω κατηγορία κατέγραψε απώλειες 8,6% σε αξία, ήτοι 20 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 5,1%. Οπως είναι φυσικό, αυτό έχει συμπαρασύρει προς τα κάτω και την πρωτογενή παραγωγή. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Φυλής Χολστάιν Ελλάδας, κ. Θανάση Βασιλέκα, η ετήσια παραγωγή αγελαδινού γάλακτος κάθε χρόνο μειώνεται κατά 5.000 τόνους φτάνοντας πλέον στους 600.000 τόνους από 636.000 τόνους.
Σημαντικές απώλειες παρουσίασε και το συσκευασμένο ψωμί (-5,3%), το γιαούρτι (-2,4%), ενώ στα αβγά η μείωση των πωλήσεων ήταν 17,1% σε αξία, παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη κατηγορία πέτυχε αύξηση 3,3% στον όγκο πωλήσεων. Πτωτικά κινήθηκε και το ουίσκι (-6,8%). Συνολικά από τις 180 ταχυκίνητες κατηγορίες μόνο οι 67 κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων, ενώ οι υπόλοιπες παρουσίασαν αρνητικό πρόσημο.
Υποχώρηση παρουσίασε και η κατανάλωση σε προϊόντα προσωπικής περιποίησης (-4,4%) και είδη οικιακής χρήσης (-3,5%). Τη μεγαλύτερη μείωση κατέγραψαν τα αποσμητικά και οι πάνες με απώλειες 7,3% και 7,2% αντίστοιχα, ενώ από τις κατηγορίες οικιακής χρήσης «έπεσαν» κατά 8,9% οι χλωρίνες και κατά 7,7% το χαρτί κουζίνας.
Σημειώνεται ότι θετική εικόνα εμφάνισαν τα φρέσκα/χύμα προϊόντα στο +2% και τα τυροκομικά προϊόντα, με τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 5 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016, καταγράφοντας άνοδο κατά 3,5% σε αξία και 4,6% σε όγκο.
«Κατανομή»
Σχετικά με τις διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων, οι μεγαλύτερες απώλειες εμφανίζονται στις Superettes (καταστήματα μεταξύ 100-399 τ.μ.), ενώ θετικό πρόσημο στο 1,8% παρουσιάζουν τα hypermarkets (καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ.), κυρίως λόγω της επαναλειτουργίας των πρώην καταστημάτων του Μαρινόπουλου από τη Σκλαβενίτης.
Σε ό,τι αφορά στις πωλήσεις ανά γεωγραφική περιοχή, η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να σημειώνει τις μεγαλύτερες απώλειες. Από τις αρχές του 2017 έως και τα μέσα Ιουλίου οι πωλήσεις υποχώρησαν κατά 8,2%.
Πτώση κατά 3,1% σημείωσε ο τζίρος στη Μακεδονία/Θράκη και κατά 0,4% στην Αττική. Στον αντίποδα, ανοδικά κινήθηκαν η Κρήτη (+4,4%), η Πελοπόννησος (+1,3%) και η Κεντρική Ελλάδα (+0,3%).
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση ακόμη πιο πρόσφατα στοιχεία της Nielsen (έως 19 Αυγούστου 2017), η αγορά παρουσιάζει συγκριτικά λιγότερο αρνητική τάση, στο -0,4%, όπως επίσης και τα FMCGs στο -1,3%.
eleftherostypos
Ετσι, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Nielsen, η κάμψη της κατανάλωσης στο α’ εξάμηνο του έτους περιορίστηκε στο 1,1% έναντι 3,9% στο α’ πεντάμηνο του 2017, ποσοστό όμως που μεταφράζεται σε απώλειες ύψους 56 εκατ. ευρώ για την αγορά των σούπερ μάρκετ. Μεγαλύτερη είναι η μείωση (-2,2%) στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά (τρόφιμα, ποτά, είδη προσωπικής και οικιακής φροντίδας κ.λπ.), γεγονός που αποδίδεται στη συρρίκνωση των όγκων και της κατανάλωσης, ενώ την ίδια στιγμή η μέση τιμή ανά τεμάχιο παρουσιάζει αποπληθωριστικές τάσεις της τάξεως του -0,5%. Αλλωστε, όπως είχε δηλώσει στις αρχές του καλοκαιριού ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου METRO, στον οποίο ανήκουν τα σούπερ μάρκετ My market και τα cash&carry METRO, το «καλάθι» της νοικοκυράς έχει περιοριστεί στα 250 ευρώ το μήνα έναντι 380 ευρώ που ήταν προ κρίσης.
Ακτινογραφία
Εντύπωση στην αγορά προκαλεί η πτωτική τάση που ακολουθεί η κατηγορία του γάλακτος τους τελευταίους μήνες αναδεικνύοντας την οικονομική ασφυξία των νοικοκυριών, καθώς κόβουν ένα από τα σημαντικότερα είδη διατροφής. Συγκεκριμένα, το διάστημα 1η Ιανουαρίου 2017 έως 15 Ιουλίου 2017 η εν λόγω κατηγορία κατέγραψε απώλειες 8,6% σε αξία, ήτοι 20 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 5,1%. Οπως είναι φυσικό, αυτό έχει συμπαρασύρει προς τα κάτω και την πρωτογενή παραγωγή. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Φυλής Χολστάιν Ελλάδας, κ. Θανάση Βασιλέκα, η ετήσια παραγωγή αγελαδινού γάλακτος κάθε χρόνο μειώνεται κατά 5.000 τόνους φτάνοντας πλέον στους 600.000 τόνους από 636.000 τόνους.
Σημαντικές απώλειες παρουσίασε και το συσκευασμένο ψωμί (-5,3%), το γιαούρτι (-2,4%), ενώ στα αβγά η μείωση των πωλήσεων ήταν 17,1% σε αξία, παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη κατηγορία πέτυχε αύξηση 3,3% στον όγκο πωλήσεων. Πτωτικά κινήθηκε και το ουίσκι (-6,8%). Συνολικά από τις 180 ταχυκίνητες κατηγορίες μόνο οι 67 κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων, ενώ οι υπόλοιπες παρουσίασαν αρνητικό πρόσημο.
Υποχώρηση παρουσίασε και η κατανάλωση σε προϊόντα προσωπικής περιποίησης (-4,4%) και είδη οικιακής χρήσης (-3,5%). Τη μεγαλύτερη μείωση κατέγραψαν τα αποσμητικά και οι πάνες με απώλειες 7,3% και 7,2% αντίστοιχα, ενώ από τις κατηγορίες οικιακής χρήσης «έπεσαν» κατά 8,9% οι χλωρίνες και κατά 7,7% το χαρτί κουζίνας.
Σημειώνεται ότι θετική εικόνα εμφάνισαν τα φρέσκα/χύμα προϊόντα στο +2% και τα τυροκομικά προϊόντα, με τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 5 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016, καταγράφοντας άνοδο κατά 3,5% σε αξία και 4,6% σε όγκο.
«Κατανομή»
Σχετικά με τις διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων, οι μεγαλύτερες απώλειες εμφανίζονται στις Superettes (καταστήματα μεταξύ 100-399 τ.μ.), ενώ θετικό πρόσημο στο 1,8% παρουσιάζουν τα hypermarkets (καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ.), κυρίως λόγω της επαναλειτουργίας των πρώην καταστημάτων του Μαρινόπουλου από τη Σκλαβενίτης.
Σε ό,τι αφορά στις πωλήσεις ανά γεωγραφική περιοχή, η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να σημειώνει τις μεγαλύτερες απώλειες. Από τις αρχές του 2017 έως και τα μέσα Ιουλίου οι πωλήσεις υποχώρησαν κατά 8,2%.
Πτώση κατά 3,1% σημείωσε ο τζίρος στη Μακεδονία/Θράκη και κατά 0,4% στην Αττική. Στον αντίποδα, ανοδικά κινήθηκαν η Κρήτη (+4,4%), η Πελοπόννησος (+1,3%) και η Κεντρική Ελλάδα (+0,3%).
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση ακόμη πιο πρόσφατα στοιχεία της Nielsen (έως 19 Αυγούστου 2017), η αγορά παρουσιάζει συγκριτικά λιγότερο αρνητική τάση, στο -0,4%, όπως επίσης και τα FMCGs στο -1,3%.
eleftherostypos